• يکشنبه ٢٩ بهمن ١٤٠٢-١٢:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٦٨
در دویست و شانزدهمین جلسه شورای ششم مطرح شد:8-216

از ایجاد سامانه شبیه ساز محاسبه عوارض تا واکنش رییس شورا در خصوص بیمارستان های بدون پارکینگ

در دویست و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران «عوارض ساختمانی، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده صد قانون شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳» مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با اعمال تغییرات و تصویب پیشنهاد اعضا به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، بررسی لایحه در خصوص«عوارض ساختمانی، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی و ارزش معاملاتی موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداری تهران برای اجراء در سال 1403» در دویست و شانزدهمین جلسه شورای ششم مورد پایش اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
ابتدا محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ارائه توضیحات و قرائت نظر کمیسیون تخصصی در این باره گفت: براساس مصوبه جلسه گذشته شورای شهر تهران مبنی بر افزایش 19 درصدی نرخ عوارض شهرسازی در سال آینده، روز گذشته کارشناسان با شرکت در جلسات فشرده چندین ساعته در برخی موضوعات توافقاتی حاصل شد که کمیسیون شهرسازی معتقد بودند در ماده دوم عوارض زیربنایی مسکونی با ضریب 30R حذف شود که در نایت مقرر شد تا متراژ 150 متر این ضریب در این فرمون بی اثر شود و از 150 متر به بالا بر اساس جدول محاسباتی موثر واقع گردد.
وی در خصوص ضریب 30F ادامه داد: در جلسات کارشناسی مبین شد تا در این خصوص دو جدول با دو محوریت شمال میدان انقلاب و جنوب میدان انقلاب تهران احصاء شود مضافاً بر اینکه مقرر شد تا این ضرایب  طبق سنوات 1402 اعمال شود.
عضو شورای شهر تهران، در خصوص مصوبات کمیسیون ماده 5 نیزعنوان کرد که طبق رهنمود های رییس شورای شهر تهران هیچ افزایشی در این خصوص مصوب نشد و تنها در خصوص مناطق 1 تا 6 ضریب آن 1.5 اعمال و در مناطق 7 تا 22 این عوارض به 1.2 دهم کاهش پیدا کرد.
آخوندی در خصوص ضریب عوارض اماکن تجاری، اداری و صنعتی نیز یادآور شد که بنا بر تصمیم کمیسیون این بخش نیز از افزایش نرخ عوارض مستثنی شده و طبق عدد سال 1402 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پایان توضیحات خود مبنی بر نظارت فنی نیز خاطر نشان کرد: مقرر شد تا عدد مصوبه 1402 ملاک عمل در این بخش نیز باشد. 
 
چمران: نباید مردم را مجبورکنیم واحدهای مسکونی کوچک بنا کنند
رییس شورای شهر تهران نیز در این خصوص عنوان کرد که پیشنهادی که ما ارائه دادیم تا متراژ 200 متر بود، چرا که ما در ارتباط با پارکینگ ما 150 متر را در نظر داشتیم اما این متراژ برای یک خانواده 4 نفره کم است و نباید مردم را مجبورکنیم تا واحدهای مسکونی را در مقیاس های کوچک بنا کنند. چرا که ما چندین سال است در خصوص افزایش جمعیت تبلیغ می کنیم.
وی افزود: پیشنهاد عنوان شده تا 200 متر می تواند زمینه گشترش پهنه 30R شود و این به نفع مردم خواهد بود و این فرمون از این متراژ به بالا بتواند نافذ باشد.
 
امانی: به سمت و سوی اخذ عادلانه عوارض می رویم
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در خصوص ابعاد کارشناسی شده  «عوارض ساختمانی، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی و ارزش معاملاتی موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداری تهران برای اجراء در سال 1403» عنوان کرد که خوشبختانه شاهد این هستیم که این رویه به سمت و سوی عادلانه شدن در حرکت است.
وی افزود: متأسفانه ما بیشترین چالش را در خصوص پروانه شهرسازی در بخش نظارت فنی داریم که هم مورد اعتراض مردم است و هم این موضوع در برخی مناطق بطورسلیقه ای نگاه و عمل شده  که نیاز است تا حسب بررسی های بیشتر این موضوع پیگیری و مرتفع شود.
حبیب کاشانی، خزانه دار شورا نیز با تایید گفته های ناصر امانی در پیشنهادی افزود: به دلیل اینکه در برخی مناطق این عدد به شدت بالاست نیاز است تا عدد این موضوع از 3 به 2.5 کاهش پیدا کند تا مردم رقبت بیشتری در این خصوص از خود نشان دهند.
 
صادقی: شهرداری ظرف سه ماه سامانه شبیه ساز محاسبه عوارض را ایجاد کند
احمد صادقی گفت: پیشنهاد بنده اضافه کردن بندی است بدین مضمون «به منظور پیش بینی پذیری اقتصادی و شفافیت محاسبات عوارض برای مؤدیان، شهرداری تهران موظف است ظرف مدت حداکثر سه ماه، شبیه ساز محاسبه عوارض برای املاکی که درخواست و پرونده جاری فعال نداشته باشند و یا پرونده فعال داشته باشند را ایجاد نموده تا سرفصل های عوارض های متناظر درخواست خود را محاسبه و رؤیت نماید.»
وی ادامه داد: هرگونه محاسبه عوارض مغایر با این شبیه ساز و یا مغایر با فرمول های محاسباتی و مغایرت در تعیین شمول و عدم شمول سرفصل های مندرج در مصوبه، در مناطق تخلف محسوب می گردد.
 
آخوندی: دستورالعمل معاونت شهرسازی درخصوص پارکینگها پیگیری شود
عضو شورای شهر تهران گفت: تمامی جداول چک شده است و این 19 درصد افزایشی که برآن تأکید داشته‌ایم؛ در تمام مناطق یکسان و همتراز است و در بسیار از مناطق کاهشی هم شده است.
وی افزود در سال 1402 در موضوع پارکینگ ها، دستورالعملی را معاونت شهرسازی آماده کرد که با انتقاد اعضای شورا مواجه شد. ما اینجا مقرر کردیم که تا پایان اردیبهشت 1403 و با هماهنگی با دو کمیسیون ذیربط، دستور العمل جدید به شورا برسد؛ البته جا دارد که این موضوع پیگیری شود. 
 
چمران: نرخ پایین عوارض، بازدارندگی نخواهد داشت
رئیس شورا، خاطرنشان کرد: در خصوص سه و نیم درصد جریمه، این مربوط به تخلفات تجاری است، نه مسکونی، و فردی که با تخلف، واحد تجاری می سازد و از قبل آن سود های بسیاری می برد. اگر نرخ عوارض آن پایین باشد؛ بازدارندگی لازم را ایجاد نمی کند و با کاستن این رقم در کاربری تجاری، مخالفم.
وی در خصوص پارکینگ ها افزود: کسانی که به هردلیلی نمی توانند پارکینگ بسازند؛ یا پارکینگ آنها رو به بزرگراه باز می شود یا در بافت تاریخی هستند یا مسائل دیگری، آنها مشمول عوارض خاص می شوند. روال سابق پرداخت این عوارض، بدینگونه بود که سالیانه و بعضاً تا پنج سال این رقم را می پرداختند تا بتوانند پایان کار را بگیرند. این امکان نیز فراهم بود که پنج سال را یکجا بپردازند. تغییری که ما در آن ایجاد کردیم، این بود که مدت زمان آن را تعدیل کردیم که در دستورالعمل اجرایی به جزئیات خواهد آمد و به آن خواهیم پرداخت.
 
کاشانی: کسی که به دنبال منافع بیشتر است نباید از حق مردم استفاده کند
عضو و خزانه دار شورا، اظهار کرد: بنا نیست کسی که می خواهد منافع بیشتری ببرد؛ بخواهد از حق مردم در زمینه تجاری استفاده کند. بنابراین، بنده نرخ 3 درصد را برای تجاری مناسب می دانم و در مسکونی، پیشنهاد می کنم نرخ دو و نیم درصد را لحاظ کنیم. 
 
اقراریان: پارکینگ بدون پایان کار، دردسر ساز است
عضو شورا، در خصوص عوارض خاص پارکینگ گفت: من با دریافت عوارض به صورت پنج ساله، سه ساله و دوساله، مخالفم و  علت مخالفتم این است که این موضوع فشاری مضاعف بر مردم است؛ چرا که آنها خانه‌ای می خرند و بعد ممکن است بخواهند آن را بفروشند. اما این وسط پارکینگ آن منزل همچنان پایان کار نگرفته و این موضوع برای مردم، ایجاد دردسر می کند.
 
تشکری هاشمی: درآمد پارکینگها صرف توسعه پارکینگ شود
عضو شورا متذکر شد: در گذشته و با تأکید مهندس چمران، پیش بینی شده بود که درآمد ها صرفاً برای توسعه پارکینگ در همان محدوده مورد استفاده قرار بگیرد و در دستورالعمل ها بود اگر تا شعاع 250 متر، امکان تهیه پارکینگی بود، از آن محدوده ها کسری پارکینگ را تأمین کنند و اگر مقدور نبود؛ منجر به پرداخت این وجه می شد. تا پیش از این، این مبالغ در حساب متمرکزی جمع آوری می شد و سازمان ترافیک موظف بود مابه زای آن، در محل های مورد نیاز، نسبت به احداث پارکینگ عمومی اقدام کند. الان، این مبالغ، در زمره درآمد های شهرداری محسوب می شود و صرف امور جاری شهر می شود. اما در همینجا تقاضا و تأکید می کنم که در متن تصریح شود: این درآمد ها، جایی جز توسعه پارکینگ هزینه نشود و آن صندوق دوباره احیاء شود.
 
مهدی چمران، در پاسخ گفت: مقرر شده زمانی که پول پارکینگ، اخذ شد؛ توسط سازمان نوسازی، جهت احداث پارکینگ مورد بهره برداری قرارگیرد و بدین نکته تصریح شده است.
 
کد خبر: 8-216
 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: